REALIZACJA ORZECZENIA
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest dokumentem edukacyjnym, który powinien trafić do przedszkola lub szkoły, wybranej przez rodzica.
- Przekazanie orzeczenia placówce, niezależnie czy jest ona integracyjna, specjalna lub ogólnodostępna, skutkuje obowiązkiem wykonania przez nauczycieli i specjalistów wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz przygotowaniem dla niego indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego. Na jego podstawie realizowane będą zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenie specjalnego.
- Indywidualny program zapewnia dostosowanie programu nauczania lub programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, szczególnie w obszarze stosowanych metod i form pracy w klasie/grupie.
- Ponadto obligatoryjnie uczeń objęty kształceniem specjalnym otrzymuje dodatkowo zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo (1 godziny tygodniowo dla przedszkolaka), a także w miarę potrzeb inne zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- Na podstawie orzeczenia możliwe jest dostosowanie warunków i formy egzaminów zewnętrznych -
w tym maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe -zgodnie z aktualną instrukcją wydaną przez Centralną Komisję Egzaminacyjną; - Dyrektor szkoły lub przedszkola umożliwia rodzicom i pełnoletnim uczniom uczestniczenie w spotkaniach zespołu powołanego do opracowania indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego, dzięki czemu mogą mieć wpływ na jego modyfikację.
- Kopie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego oraz wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania dziecka, sporządzane minimum dwa razy w roku szkolnym, przekazywane są rodzicom.