TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH (TUS)
- Celem zajęć jest rozwijanie adekwatnych zachowań społecznych oraz pomoc w radzeniu sobie z emocjami i okazywaniu empatii. Praca terapeutyczna odbywa się przez doświadczenie. Ważne problemy są nie tylko omawiane, ale również odgrywane przez uczestników grupy.Bezpośrednie doświadczenie buduje ,,pamięć behawioralną”. Możliwość odgrywania scenek z życia, obserwacji innych, omawiania ważnych trudności daje podstawę do generalizacji ćwiczonych zachowań społecznych w naturalnym otoczeniu.
Dla kogo- dzieci i młodzież z rozpoznaniem objawów ASD – zaburzenia ze spektrum autyzmu, zespołu Aspergera,
- z deficytami w zakresie kompetencji społecznych – od wycofania społecznego (nieśmiałych i lękliwych, z fobią społeczną) po zachowania przekraczające granice.
Techniki nauczania umiejętności:- Praca na łańcuchach aktywności – nauka umiejętności docelowych podzielonych na małe etapy (kroki), których opanowanie leży w zakresie możliwości dziecka.
- Historyjki społeczne.
- Skillstreaming (modelowanie, instrukcje dydaktyczne, videomodelowanie, odgrywanie scenek)
- Transfer – zadania domowe.
Zajęcia odbywają się w 3 grupach wiekowych:- w wieku przedszkolnym - dzieci w wieku 5-6 lat,
prowadzący: A. Kożdoń-Spyra – psycholog, specjalista w zakresie pracy z autyzmem, certyfikowany trener TUS,
A. Malińska – pedagog, terapeuta pedagogiczny - wczesnoszkolnym i szkolnym.
prowadzący: Kożdoń-Spyra – psycholog, specjalista w zakresie pracy z autyzmem,
certyfikowany trener TUS.
Zapisy na zajęcia prowadzą osoby koordynujące grupę na dany rok szkolny.